
V času, ko so aktualne menjave sezonskih pnevmatik, se marsikdo odloči tudi za zamenjavo platišč, bodisi za aluminijasta ali jeklena, večja ali manjša, lepša … Ker se pri izboru ustreznih marsikdaj zataknem, smo pri AvtoNasvetih na kratko povzeli tehnične značilnosti, ki jih morate poznati pri nakupu ustreznih platišč za vaše vozilo.
O platiščih
Avtomobilska platišča so poleg pnevmatik zelo pomemben avtomobilski del, saj skrbijo za varno in udobno vožnjo pri vseh hitrostih. Ne glede na to ali kupujemo jeklena ali aluminijasta platišča, se pri obojih znajdemo pri enakih oznakah, ki definirajo dimenzijske lastnosti platišča.
Te oznake oziroma dimenzije pa so sledeče: Velikost oziroma premer platišča, ET, Širina platišča oziroma J, Premer centrirne odprtine, Število in razporeditev vijakov.
- Velikost platišča, je enaka premeru platišča kot ga prikazuje spodnja slika. Označbe oziroma mere platišča so vedno podane v colah. (1’’=25.4mm)

Primer platišča

- J, je oznaka za širino platišča ki je prav tako podana v colah in je označena na zgornji sliki. V povezavi s širino platišča je določen tudi nabor širine pnevmatik, ki se lahko varno namestijo na določeno širino platišča.
- ET je razdalja med središčno črto širine platišča in robom platišča, ki nalega na vozilo. Za lažjo predstavo je le to prikazano na spodnji sliki.
V kolikor je naležna površina odmaknjena bolj proti zunanji strani platišča potem govorimo o pozitivnem ET, v kolikor pa je naležna površina umaknjena proti notranjosti platišča pa govorimo o negativnem ET. Pri samem izboru je zelo pomembno, da najdemo takšna platišča, ki dimenzijsko ustrezajo vozilu, še posebej, ko je govora o ET, saj lahko nepravilen ET ogroža varno vožnjo. V kolikor je ET prevelik, lahko platišče ovira sukanje koles levo-desno, v kolikor je ET premajhen, pa lahko pride do pogostega dotika med pnevmatiko in blatnikom.
Neustrezen ET lahko kljub neoviranju vožnje zelo negativno vpliva na obrabo podvozja predvsem kolesnih ležajev ter končnikov volana.

Oznake ET na platišču
- Premer centrirne odprtine je prav tako zelo pomemben za varno in udobno vožnjo. Ker obstaja več različnih dimenzij, je smotrno pred nakupom preveriti tudi to mero. V kolikor ima platišče preveliko centrirno luknjo, se težavo lahko reši z vgradnjo dodatnih centrirnih obročev v obstoječo odprtino na platišču. V kolikor se odločite za takšno rešitev problema, se ob nestrokovni vgradnji kaj hitro lahko pojavi nadležno tresenje na volanu, katerega ni moč odpraviti s centriranjem platišča, ampak zgolj z novo menjavo obročka.
- Število in razporeditev vijakov je pomemben podatek, s pomočjo katerega vidimo ali platišče ustreza vozilu ali ne. Poglejmo na primeru, kako je ta podatek zapisan in kaj pomeni: 4X100, ta podatek nam pove, da je platišče pritrjeno s štirimi vijaki na premeru, ki meri 100mm (d=100mm). Za lažjo predstavo pa to ponazarja tudi spodnja slika.

Platišče z razporedom vijakov 4X100
V kolikor željena platišča v razporeditvi vijakov odstopajo za cca. 1-2mm, potem se lahko zagato reši z nakupom koncentričnih vijakov, vendar pa svetujemo, da se pred nakupom vseeno posvetujete s prodajalcem, če je v danem primeru to izvedljivo.

Platišča popestrijo izgled avtomobila
Ob nakupu in menjavi platišč si posebno pozornost zaslužijo tudi vijaki za pritrditev platišča. V kolikor kupujemo nova platišča, so le-tem priloženi tudi vijaki, saj ponavadi ne ustrezajo vsi vijaki vsem platiščem. Glavni razliki med vijaki sta v dolžini ter v obliki spodnjega dela, ki nalega na platišče. Ti dve razliki sta poglavitni za varno pritrditev platišča. Pri sami montaži platišča pa moramo prav tako paziti na ustrezen moment zategovanja vijakov. Moment je določen s strani proizvajalca od le-tega pa ni priporočljivo preveč odstopati, saj premajhen moment zategovanja lahko povzroči, da se vijak zaradi vožnje odtegne, prevelik moment zategovanja pa lahko povzroči poškodbe na vijaku in platišču. Moment zategovanja se pri osebnih vozilih giblje med 110-130 Nm, odvisno od proizvajalčevih zahtev.
Napake, okvare in vpoklici opisani v članku so rezultat strokovne raziskave virov zapisanih spodaj in so avtorsko delo. Kopiranje ali delno kopiranje je dovoljeno le s privoljenjem avtorja ob obvezni navedbi vira. Zgoraj opisane napake, okvare in vpoklici so ustvarjeni kot pomoč pri nakupu in vzdrževanju vozila. V kolikor imate z vozilom dodatne izkušnje jih delite z bralci v komentarjih.
Viri: Feltne.com, Wikipedia, rsracing.com, needforspeed.co.uk (Velika Britanija)